Na vijf keer uitstellen gaan ze dan vanaf 1 juli aanstaande écht van kracht; de veertien nieuwe verkeersborden. De serie F11 t/m F22 en de L20 en L21 zijn allemaal gebodsborden en moeten voor meer duidelijkheid zorgen in het verkeer. Met de introductie van deze nieuwe verkeersborden wordt het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens uit 1990 officieel gewijzigd. Aanvankelijk zou dit 1 januari 2015 al gebeuren. Nu, twee en een half jaar later, worden de borden officieel in werking gesteld.
Soort verkeersborden
De nieuwe verkeersborden maken het onder anderen mogelijk om bus- en of trambanen aan te geven. Momenteel wordt dit gedaan door middel van algemene verkeersborden waar uitzonderingen op wordt toegepast door middel van onderborden. De borden zijn ook bedoeld om meer duidelijkheid te verschaffen voor het passeren van landbouwvoertuigen en uitwijkplekken op smalle wegen. Op sommige plekken zijn deze nieuwe borden al geplaatst, alleen zijn deze dus vanaf 1 juli officieel rechtsgeldig.
Omdat de borden niet direct gevolgen hebben op de verkeerssituatie zullen er geen hoge kosten aan hangen voor de bedrijven in de GWW en de gemeentes. De borden zorgen voor verduidelijking van situaties en zullen dus niet direct overal geplaatst hoeven worden.
Hieronder een verduidelijking van de 14 nieuwe verkeersborden: